PIT 36 – Co należy wiedzieć, aby sprawnie rozliczyć podatek?

Duża część Polaków nie potrafi rozliczyć samodzielnie swojego podatku. Jeżeli masz ambicję, aby wypełnić swój PIT 36 osobiście, koniecznie przeczytaj ten tekst. Znajdziesz w nim podstawowe informacje na temat formularza oraz kilka metod na rozliczenie PIT. Zasadniczo formularze podatkowe PITy 36 przeznaczone są dla podatników, którzy sami obliczają i pobierają zaliczki na podatek. Oznacza to, że nie mają nad sobą płatnika, który zrobiłby to za nich (jak to jest w przypadku formularza PIT 37).

Kto jeszcze wypełnia druk?

• Podatnicy, którzy prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną według skali
  • Osoby, które wykazały dochody z prowadzenia działów specjalnej produkcji rolnej
  • Ci, którzy pracowali za granicą
  • Osoby, które odnotowały dochód z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy i poddzierżawy
  • Podatnicy, którzy zobowiązani są doliczyć do swych dochodów rocznych dochody swych małoletnich dzieci
Można rozliczyć się z małżonkiem, jeżeli partner rozlicza się również za pomocą PIT 36 lub za pośrednictwem PIT 37. W innych sytuacjach nie można rozliczać się wspólnie.

Jak rozliczyć druk PIT 36?

Współczesny podatnik ma o wiele szerszy wybór sposobu na wysłanie deklaracji podatkowej niż jeszcze 10 lat temu. W dobie Internetu i rozwijającej się infrastruktury informatycznej nie trzeba nawet wychodzić z domu, aby rozliczyć swoje formularze. PIT 36 przez Internet Rządowy projekt e-Deklaracje dał każdemu podatnikowi możliwość rozliczenia się elektronicznie z Urzędem Skarbowym. Wystarczy skorzystać z dwóch metod wysyłki PIT przez Internet. Pierwsza metoda polega na skorzystaniu z programu do rozliczania podatków. Bezpłatny Program PIT 2013 jest jedną z aplikacji podatkowych, które działają zgodnie z rządowym projektem. Pozwala szybko i sprawnie wypełnić wszystkie deklaracje podatkowe oraz załączniki. Wszystko to za sprawą funkcji kalkulatora podatkowego oraz PIT Kreatora. Program do PIT pozwala wysłać formularze podatkowe do dowolnego Urzędu Skarbowego w Polsce. Kolejną metodą, dzięki której możemy wysłać PIT drogą elektroniczną jest tzw. aktywny formularz PIT. Jest to plik, który posiada funkcje arkusza kalkulacyjnego i wygląda dokładnie tak samo jak wniosek podatkowy. Aktywny formularz wypełniamy samodzielnie, a wszystkie podane przez nas dane są automatycznie przeliczane i wpisywane w odpowiednie rubryki deklaracji. Gotowy wniosek możemy wydrukować lub przesłać drogą elektroniczną. Tradycyjne rozliczenie Deklaracje podatkowe możemy rozliczyć tradycyjnie. Trzeba wówczas udać się do Urzędu Skarbowego po formularze podatkowe, a następnie rozliczyć je w domu osobiście i zanieść gotowe druki do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą. Można też zatrudnić doradcę podatkowego, który za opłatą rozliczy za nas PIT za rok 2013. Uwaga: Pamiętaj o wysłaniu wzorów podatkowych na czas. W tym roku termin składania deklaracji podatkowej PIT36 mija 30 kwietnia 2014 roku.ulga prorodzinna formularze pit pit 36 pit36 ulgi rozliczenie roczne Ciekawostki podatkowe ulga za internet rozliczenie podatkowe pit 20122013 program pit